Nyttiga glutenfria kokospannkakor

Nyttiga glutenfria kokospannkakor

Från Linda Lomelinos blogg

4 portioner
Ingredienser

  • 8 ägg
  • 2 dl kokosmjölk
  • 1,25 dl kokosmjöl
  • en nypa salt
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • kanel efter smak 
  • Om du vill kan du tillsätta någon smaksättning som en mosad banan eller hackad choklad.

 

Så här gör du

  1. Vispa upp ägg och kokosmjölk lite lätt i en skål
  2. Tillsätt kokosmjöl, salt, vanilj och kanel plus eventuell smaksättning.
  3. Stek små klickar i smör eller kokosfett i en stekpanna.
  4. Servera med färska bär, färsk frukt, lönnsirap eller något annat gott!

 

Livsmedelsfakta:

Kokosmjöl består av av ca 14% kokosnötolja och 58% kostfiber beroende på fabrikat. Resterande 28% består av vatten, protein och kolhydrat. Den har färre smältbara kolhydrater än andra mjölsorter, och det har även färre smältbara kolhydrater än vissa grönsaker. Med lika mycket protein som vetemjöl, har kokos mjöl inget av det specifika proteinet som kallas ”gluten.” Detta är en fördel för en växande andel av befolkningen som har allergier mot gluten eller vetekänslighet. Kokosmjöl består av den högsta andelen av kostfiber som finns i något mjöl, vetekli har endast 27% fibrer.

 

Bild: pancakes av ugod (CC BY)

 

This post was written by

Leave Your Comment