Varför det är så viktigt att kroppens alla leder FUNGERAR, inte bara är smärtfria.

I helgen var kiropraktor Jennie Lagerman på en vidareutbildning i kiropraktorförbundets regi. Helgens tema var kiropraktisk behandling av fötter, knän, höfter, handleder, armbågar, axlar och käke samt hur dessa påverkar ryggraden och nervsystemet. Föreläsare var Dr Mark Charette som har lång och bred erfarenhet i området. Det blev mycket ny kunskap och inte minst teknikträning. Så nu är vi riktigt förberedda att ta han om era armar och ben

Varför är detta då så viktigt?

Jo: I de allra flesta fall när man har subluxationer i armarna och benens leder ger det ingen medveten smärta. Smärtsignalerna som skickas är inte alltid tillräckligt starka/många för att vi ska bli medvetna om dem. Den medvetna smärtan är alltså en dålig indikator på om behandling behövs eller inte. Det skickas nämligen 3 biljoner (!) känselsignaler per sekund till hjärnan, men bara 50 st (!!!) av dessa blir vi medvetna om.

Vad gör då alla dessa känselsignaler som vi inte är medvetna om? Jo, smärtsignalerna bland dem aktiverar det sympatiska nervsystemet och kan ge svettningar, illamående, kräkningar, bröstsmärta, hjärtklappning osv. När det sympatiska nervsystemet är aktivt stänger kroppen dessutom av funktioner såsom läkning och reparation.

Kiropraktiska justeringar minskar smärtsignalerna (både dem vi är medvetna om och dem vi inte är medvetna om) och kan på så sätt minska aktiviteten i det sympatiska nervsystemet. Dessutom är det så att motorik/rörelsesignaler dämpar smärtsignaler. Så om en av dina leder inte rör sig och därmed har igång motoriksignalerna hamnar du i en nedåtgående spiral av mindre rörelse, mer smärtsignaler och mer stress genom det sympatiska nervsystemet; vilket leder till kompensationer och subluxationer i resten av kroppen.

Kiroprakton behandlar alltså subluxationer i kroppens alla leder, inte bara ryggraden. Det viktiga är att de fungerar, inte att de inte gör ont.

Bild: motion gears -team force by ralphbijker CC BY